3 vragen over hondenvlees

25/08/2010

Onze campagne voor een verbod op de handel in hondenvlees heeft veel teweeggebracht. Talloze reacties kregen we van u. Heel veel aanmoedigingen. Maar ook vragen. Dank daarvoor.

Hierbij de belangrijkste vragen op een rij:

  1. Wat probeert WSPA in Zuid-Korea te bereiken?
  2. Wat doet WSPA op dit moment precies in Korea?
  3. Waarom zou men wel varkensvlees mogen eten, maar geen hondenvlees?

1) Wat probeert WSPA in Zuid-Korea te bereiken?

Samen met onze lidorganisatie KAWA en de steun van donateurs, willen wij voorkomen dat de handel in hondenvlees gelegaliseerd wordt. Deze handel gaat namelijk gepaard met onvoorstelbaar veel dierenleed.



Jaarlijks worden in Zuid-Korea twee miljoen honden onder vreselijke omstandigheden gefokt en verhandeld, om vervolgens opgegeten te worden. Het slachten van honden is op dit moment echter niet illegaal.  Alleen doordat honden niet op de lijst voor voedselconsumptie staan, is het strikt gezien wel illegaal om hondenvlees te verkopen. De handelaren in hondenvlees lobbyen om honden geregistreerd te krijgen als vee, zodat de handel in hondenvlees legaal wordt. WSPA strijdt al sinds 2004 samen met onze lidorganisatie KAWA voor een juiste regelgeving. Het resultaat daarvan is dat steeds meer jonge Zuid-Koreanen het eten van hondenvlees afkeuren.

2) Wat doet WSPA op dit moment precies in Korea?

WSPA richt zich samen met haar lidorganisatie KAWA in Zuid Korea op het geven van voorlichting over het leed van honden. Gail Jun van KAWA vertelt hierover:



”Het gaat bij hondenvlees primair om bewustwording. Adverteren en zo de boodschap verspreiden is daarom de aangewezen methode om het effect van de campagne zo groot mogelijk te maken. Omdat negentig procent van de bevolking in Korea is aangesloten op internet, is het met name effectief om de boodschap online te verspreiden. In de zomer van 2009 hebben we, met steun van WSPA, drie dagen lang online geadverteerd op de in Zuid-Korea populaire site Daum. In deze periode hebben meer jonge mensen dan anders zich als lid bij ons aangesloten. We willen daarom meer geld steken in online adverteren. Volgens ons is online adverteren de eerst aangewezen manier om in het huidige Korea mensen bewust te maken van het lot van de honden. Het is belangrijk tegelijkertijd buitenreclame te voeren, omdat advertenties in busstations en de ondergrondse ook de aandacht van een breed publiek trekken.” Cruciaal is ook de politieke lobby, maar publiekscampagnes zijn nodig om daarmee effect te krijgen.’

3) Waarom zou men wel varkensvlees mogen eten, maar geen hondenvlees?

Als men varkens houdt en verhandelt voor slacht dan zou dat wat WSPA betreft ook alleen op basis van specifieke criteria moeten gebeuren. Denk hierbij aan het houden onder omstandigheden waarop dieren hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen, veetransporten op basis van strikte regels over een maximale reistijd en met de juiste condities voor de dieren (voldoende water, voedsel,rust en een juiste temperatuur), humane slachtmethoden, enzovoort. Er is echter geen diervriendelijke en rendabele setting denkbaar waarin honden op grote schaal kunnen worden gefokt, gehouden, verhandeld en geslacht voor consumptie. Er zijn ook geen humane slachtmethoden ontwikkeld voor het fokken en slachten van honden om hun vlees.

Meer informatie over onze campagnes tegen de vee-industrie, de lange afstandstransporten en onze campagnes voor humane slachtmethoden leest u op onze website.



Veel dank voor uw reacties, betrokkenheid en donaties.