Aanbod toetjes van weidezuivel zeer beperkt

09/08/2016

Het ruime aanbod kant-en-klare zuiveltoetjes bij supermarktketens Albert Heijn en Jumbo bestaat voor amper een kwart uit verantwoorde zuiveltoetjes, blijkt uit onze laatste toetjestelling. Het gaat om toetjes die gemaakt worden van biologische melk of van melk van koeien die in de wei lopen.

"Bij de pudding-, mousse- en andere typen toetjes is zelfs geen enkele verantwoorde optie te vinden."

In welk toetje zit een verantwoord koetje?

Per toetjessoort werd het aandeel verantwoorde producten berekend ten opzichte van het totale aantal toetjes. Bijna vijftig procent van het totale aantal zuiveltoetjes bestaat uit yoghurt, maar het verantwoorde aanbod van het totale yoghurtassortiment bedraagt gemiddeld nauwelijks 28%. De op-een-na grootste productgroep –vla– bestaat daarentegen voor ongeveer 59% uit verantwoorde toetjes bij de meeste filialen. Andere soorten toetjes, zoals pap en kwark hebben een schraal aanbod aan verantwoorde producten. Bij de pudding-, mousse- en andere (tiramisu, crème brûlée en cheesecake) typen toetjes is zelfs geen enkele verantwoorde optie te vinden.

Waarom toetjes van weidekoetjes?

Weidegang is van groot belang voor het welzijn van de koeien. In de wei kunnen ze zich natuurlijk gedragen en is de kans kleiner dat ze te maken krijgen met gezondheidsproblemen. Het is echter al lang niet meer vanzelfsprekend dat melkkoeien naar buiten komen, steeds meer koeien staan hun hele leven lang op stal. World Animal Protection houdt het aanbod van zuivelproducten nauwlettend in de gaten om daarmee druk uit te oefenen op de grote supermarkten die in 2012 het convenant Weidegang hebben ondertekend. Dat convenant heeft als doelstelling dat minstens zeventig procent van alle melkkoeien tenminste 120 dagen van het jaar, zes uur per dag in de wei lopen. Uit het onderzoek blijkt echter dat het aanbod verantwoorde zuiveltoetjes nog ver weg is van dit percentage – wat op zijn beurt weer achterblijft bij de ambitie van de regering om in 2020 tachtig procent van de koeien weidegang te gunnen

Pascal de Smit, directeur World Animal Protection Nederland voegt toe: “Nederlanders willen in overgrote meerderheid koeien in de wei zien lopen en vinden ook dat de dieren dat verdienen. Door hun handtekening onder het convenant te zetten, dragen Albert Heijn en Jumbo als leidende supermarkten een grote verantwoordelijkheid om consumenten in de gelegenheid te stellen zuivelproducten te kopen die eraan bijdragen dat koeien in de wei komen. Onze telling laat zien dat dit nog onvoldoende gebeurt.”

>>>> Lees meer over verantwoorde zuivelproducten in ons toetjesrapport

>>>> Roep supermarkten op: meer verantwoorde zuivel in de schappen!

Goed om te delen!

orang-oetan

Misschien heb je het al voorbij zien komen: World Animal Protection is aangesloten bij Goed om te Delen, een website waar je tweedehands spullen kunt kopen en...

Rio 2016: katten redden uit stadion

cats_rio

In en rond het Maracanã Stadion, waar de Olympische Spelen afgelopen vrijdag werden geopend, leefden meer dan honderd katten. We zijn bezig om de katten te...