Publieksprijs NRC Charity Awards voor World Animal Protection

28 augustus 2019

World Animal Protection is in de prijzen gevallen tijdens de NRC Charity Awards. Samen met studenten Marcelle en Jurriaan ontwikkelden we een advertentie over het leed achter het houden van exotische huisdieren; die advertentie werd bekroond met de publieksprijs!

Eerder dit jaar werden we genomineerd voor de NRC Charity Awards met onze inzending over exotische huisdieren. Samen met twee studenten van de Willem de Kooning Academie mochten we een advertentie ontwikkelen die op kanalen van NRC en nrc.next getoond werden. Marcelle en Jurriaan; dank voor jullie inzet, creativiteit en betrokkenheid! 

Tijdens de prijsuitreiking op 27 augustus bleek dat de advertentie ook nog eens de meeste stemmen had gekregen, waarmee we de publieksprijs wonnen. Karin Bilo, campagnemanager Wildlife - Not Pets: "We vonden het idee voor de advertentie van Marcelle en Jurriaan meteen al raak, maar wel vrij gewaagd. Toch gingen we ervoor; de kracht van dit initiatief is juist dat je een boodschap op een andere manier kunt brengen. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen! De advertentie heeft de kern van het probleem van het houden van exotische huisdieren goed uitgelegd. Met deze award winnen we een advertentiebudget voor NRC en kunnen we de stem die we voor dieren willen zijn, extra versterken. We zijn enorm dankbaar dat zoveel mensen begaan zijn met het lot van exotische huisdieren en op World Animal Protection hebben gestemd."

De vakjury over de advertentie: "Stoer, zelfs humoristisch. Goed gebruik gemaakt van een hype. Iedereen kent dit beeld."

NRC Charity Awards

De NRC Charity Awards zijn in 2011 in het leven geroepen op initiatief van NRC en bedoeld om zowel grote als kleinere goede doelen te ondersteunen bij het bereiken van bestaande en nieuwe donateurs, vrijwilligers en ambassadeurs. Elk goed doel maakt kans op een communicatiecampagne ontwikkeld door aanstormend talent van Willem de Kooning Academie. Zowel de vakjury- als de publieksprijzen worden beloond met advertentieruimte in NRC Handelsblad en nrc.next. 

Exotische huisdieren

Veel mensen halen een bijzonder, exotisch dier in huis vanuit dierenliefde en fascinatie voor een dier. Wat velen niet weten, is dat daar veel leed achter schuilt. Achter de handel in de dieren, maar ook in het houden ervan. Hoewel baasjes vaak met de beste intenties voor hun exotische dier zorgen, kunnen zij simpelweg niet voorzien in de behoeften van het dier. 

Steeds vaker belanden wilde dieren zoals slangen, papegaaien, schildpadden, leguanen, eekhoorns en egels in huiskamers. Alleen al in Nederland worden ruim 650.000 reptielen en 4 miljoen zangvogels en papegaaien gehouden. Of ze nu vanuit het wild zijn gevangen, of gekweekt; deze wilde dieren horen niet in een huiskamer te leven. Zij hebben geen baas nodig; ze zouden prima eigen baas kunnen zijn. 

Lees meer over de campagne

Categorieën: 

Deel het met de rest van de wereld:

WhatsApp