Reisindustrie ontziet wilde dieren steeds vaker

18 mei 2016

Reisorganisaties hebben een grote rol bij het bepalen van het lot van wilde dieren in het toerisme. Gelukkig nemen sommige al hun verantwoordelijkheid hiervoor, terwijl andere nog achterblijven.

Als overheden het niet lukt om dieren te beschermen, ligt de keuze vaak bij consumenten. Maar hun keuze wordt vaak beïnvloed door speciale (samengestelde) reispakketen, tours of kaartjes. Als hier een attractie bijzit met een wild dier, zoals olifantenritten, selfies maken met tijgers of wandelen met leeuwen, zien mensen er vaak het gevaar niet van in. Het is zelfs zo dat veel toeristen niet eens weten wat voor leed hiermee gepaard gaat. Reisorganisaties kunnen hier verandering in brengen.

Namelijk door geen attracties met wilde dieren meer aan te bieden aan toeristen en in plaats daarvan hun invloed gebruiken om toeristen te informeren om zo een einde te maken aan het dierenleed.
Toeristen wereldwijd zijn het hiermee eens. 85% vindt dat reisorganisaties geen activiteiten meer moeten aanbieden waar wilde dieren voor moeten lijden (TNS peiling, 2014).

Wij zien al om ons heen dat bewustwording een belangrijke stap is. Zo heeft een leeuwenpark in Zuid-Afrika toegezegd dat toeristen bij hen geen leeuwenwelpjes meer mogen knuffelen.

Reisorganisaties nemen initiatief

Dankzij onze campagne “Wilde dieren. Geen entertainers'' zijn al ruim 100 reisorganisaties gestopt met het promoten en verkopen van olifantenritten- en shows. Onze campagne wordt alsmaar groter, want bedrijven en reisorganisaties komen naar ons toe om te vragen hoe zij wilde dieren kunnen beschermen.

Eén van hen is Rod Cuthbert, de oprichter en voormalig CEO van Viator. Viator is de online ticketservice die TripAdvisor enkele jaren geleden heeft gekocht. Viator verkoopt reisjes naar sommige van ’s werelds wreedste attracties met wilde dieren. Toen Rod over onze campagne hoorde om TripAdvisor te vragen te stoppen met het promoten van het leed van wilde dieren, nam hij contact met ons op.
‘Wat een jonge olifant moet doorstaan om het werk in deze attracties te moeten doen, is niet alleen hartverscheurend, maar ook beschamend voor iemand als ik, die tienduizenden kaarten heeft verkocht voor dit soort attracties,’ vertelde Rod.

De voortgang met TripAdvisor

Wij hebben een petitie lopen om te eisen van TripAdvisor en hun dochterbedrijf Viator dat zij stoppen met het promoten en profiteren van het leed van wilde dieren. Ruim 250.000 mensen wereldwijd hebben al getekend. TripAdvisor heeft nog geen actie ondernomen maar we hebben hun aandacht.

Vorige week in Ierland tijdens Phocuswright Europe, een conferentie voor de reisindustrie, hebben wij de CEO’s van Musement, GetYourGuide, Viator en TripAdvisor gevraagd om een afspraak met ons te maken om te praten over hun verkoop en promotie van wrede attracties met wilde dieren. Zij stemden hiermee in.

Zodra wij meer weten over hoe deze invloedrijke reisorganisaties reageren, geven wij een nieuwe update. Maar houd in de tussentijd de druk erop: eis van TripAdvisor dat zij stoppen met het promoten van ’s werelds wreedste attracties met wilde dieren. Deel en teken de petitie vandaag nog.

''85% van de toeristen wereldwijd vindt dat reisorganisaties geen activiteiten meer moeten aanbieden waar wilde dieren voor moeten lijden.''

Deel het met de rest van de wereld:

WhatsApp