Toonaangevende Scandinavische reisorganisatie stopt met olifantenritten

10 december 2014

De Zweedse reisorganisatie Apollo, marktleider in Scandinavië, biedt geen olifantenritten en shows meer aan. Een eerste belangrijke stap naar een volledig diervriendelijk vakantieaanbod.

Deze winter heeft Apollo al 16 olifantenexcursies verwijderd. De paar olifantenexcursies die overblijven zijn plekken waar toeristen olifanten in een natuurlijke omgeving kunnen zien. Apollo verzorgt jaarlijks van ongeveer één miljoen mensen de vakanties naar bestemmingen over de hele wereld.

Ieder jaar bezoeken duizenden mensen attracties met wilde dieren, zonder dat zij zich bewust zijn van het dierenleed dat hierachter schuilt. Van een rit op een olifant tot een selfie met een tijger, achter veel attracties met wilde dieren schuilen mishandeling en schrijnende situaties. Een meerderheid van de mensen die deze attracties bezoeken heeft hier geen weet van. Om die reden lanceerden wij de campagne ‘Voordat ze boeken’ om mensen bewust te maken van dit leed, nog voordat ze hun vakantie boeken.

Samen voor diervriendelijke vakanties

World Animal Protection blijft samenwerken met Apollo om geleidelijk ook alle andere vormen van toeristisch vermaak waarbij dierenleed komt kijken, uit het aanbod te schrappen.

“Er is niets dat onze gasten zo aangrijpt als kinder- of dierenleed. In de afgelopen jaren hebben we een toenemende vraag naar diervriendelijk excursies gezien. Daarom ondernemen we deze stappen”, aldus Kajsa Moström, Communicatie & CSR Manager bij Apollo.

In 2015 gaat Apollo meer stappen zetten om uiteindelijk alleen nog duurzame excursies aan te bieden. Het plan is om de huidige excursies te vervangen door duurzame en diervriendelijke alternatieven. De mogelijkheden hiervoor worden nu verkend.

“We zijn erg blij dat Apollo heeft besloten deze stap te zetten. Ze laten zien dat ze activiteiten, zoals een rit op een olifant, niet langer willen ondersteunen en nemen daarmee de verantwoordelijkheid voor diervriendelijk toerisme”, zegt Elisabeth Tjärnström, Programma Manager van World Animal Protection Zweden.

We hopen dat wereldwijd steeds meer reisorganisaties soortgelijke positieve stappen zetten door dierenwelzijn op te nemen in hun MVO(Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen)-beleid.

Help mee om toeristen en reisorganisaties bewust te maken van het dierenleed achter toeristisch vermaak. Bezoek onze campagnewebsite en deel de video.

Deel het met de rest van de wereld:

WhatsApp