Grote visbedrijven zetten eerste stappen in de strijd tegen spookvistuig

19 maart 2019

De 25 grootste visbedrijven ter wereld boeken vooruitgang in de strijd tegen spookvistuig. Thai Union (John West), Tri Marine en Bolton Group zetten de eerste stappen om te voorkomen dat hun verloren vistuig onnodige slachtoffers maakt in zee.

Dat blijkt uit ons nieuwe rapport Ghosts beneath the waves: 2nd Edition. Jaarlijks verdrinken nog altijd miljoenen zeedieren door verloren of gedumpte visnetten en -vallen. Visbedrijven kunnen een grote rol spelen bij het bestrijden van dit rondzwervende vistuig. Door spookvistuig in hun beleid op te nemen, kunnen ze voorkomen dat visnetten in zee belanden. Daarnaast kunnen bedrijven de al in zee gedumpte of kwijtgeraakte netten opruimen en recyclen. 

De eerste rangschikking van visbedrijven op basis van hun aanpak van spookvistuig, maakten we 2018. In deze nieuwe editie hebben we wederom 25 visbedrijven beoordeeld met scores van 1 tot 5. Score 1 betekent dat het bedrijf er zoveel mogelijk aan doet om visnetten en -vallen niet kwijt te raken en om spookvistuig op te ruimen. Score 5 betekent dat spookvistuig niet voorkomt in het vocabulaire van het bedrijf.

Net als in 2018 wist ook dit jaar geen enkel bedrijf de hoogste score te behalen. Wel verdienden drie van ’s werelds grootste visbedrijven – Thai Union, Tri Marine en Bolton Group –  voor het eerst een plek in categorie 2; zij nemen de aanpak van spookvistuig mee in hun beleid.

  • Thai Union, waaronder ook het merk John West valt, zorgt ervoor dat zijn verduurzamingsprojecten voor visserij in lijn zijn met internationaal erkende richtlijnen voor effectieve vermindering van spookvistuig. 
  • Tonijnbedrijf Tri Marine ontwikkelde een strategie om spookvistuig te bestrijden en hun visnetten 100 procent traceerbaar te maken.
  • Bolton Group heeft – als een van de weinige bedrijven – duidelijke doelen gesteld voor het terughalen van verloren vistuig.

De score van de vijftien bedrijven die in 2018 zijn beoordeeld, is gemiddeld met 23 tot 30 procent gestegen. Zeven bedrijven stegen een of twee categorieën. In dit nieuwe rapport zijn ook tien extra visbedrijven beoordeeld.

Spookvistuig geen prioriteit

Ondanks de vooruitgang van afgelopen jaar, toont het rapport aan dat de meeste visbedrijven het bestrijden van spookvistuig nog niet als prioriteit zien. Gemiddeld scoorden de bedrijven in dit onderzoek 28 procent, wat zou betekenen dat de bedrijven gemiddeld genomen niet verder dan rang 4 zouden komen. Slechts negen van de 25 bedrijven erkennen dat zij zich momenteel bezig houden met spookvistuig. Daarvan rapporteren slechts twee bedrijven over de vooruitgang die zij boeken in de strijd tegen spookvistuig.

De slachtoffers: walvissen en schildpadden

Jaarlijks belandt 640.000 ton spookvistuig in onze oceanen. Deze netten en vallen zijn ontworpen om effectief vis te vangen en blijven dit ook doen nadat zij verloren raken op zee. De nylon netten kunnen tot wel zeshonderd jaar in de oceanen blijven rondzwerven. Naar schatting is spookvistuig de oorzaak van vijf tot dertig procent van de afname van visbestanden wereldwijd.

Walvissen, dolfijnen, zeehonden, schildpadden en andere zeedieren zijn jaarlijks slachtoffer van spookvistuig. De kans dat een zeedier overlijdt door spookvistuig is vier keer zo groot als de kans dat zij overlijden aan al het overige zwerfafval in zee gecombineerd. Spookvistuig is dan ook de meest dodelijke vorm van plasticvervuiling in zee.  

Global Ghost Gear Initiative

Om een einde te maken aan het wereldwijde spookvistuigprobleem, richtten we in 2015 het Global Ghost Gear Initiative op. Een samenwerkingsverband van visbedrijven, wetenschappers, overheden, particulieren, intergouvernementele organisaties en non-profitorganisaties om spookvistuig te bestrijden. Elk lid heeft een belangrijke rol in het lokaal, regionaal en mondiaal aanpakken van spookvistuig. Ook in Nederland zetten organisaties zich in tegen spookvistuig, zoals te zien is in onderstaande video. 

 

 

Ingrid Giskes, Hoofd van onze Sea Change-campagne zegt: ‘Visbedrijven hebben de afgelopen jaren meer ondernomen om spookvistuig te bestrijden en nemen hun verantwoordelijkheid serieuzer. Bedrijven, overheden en andere stakeholders erkennen dat het spookvistuigprobleem zo snel mogelijk moet worden opgelost.’

Ingrid geeft aan dat er dit jaar maar liefst veertig nieuwe leden toegetreden tot het GGGI. ‘Dit rapport laat duidelijk zien dat bedrijven die zijn aangesloten bij het GGGI, in hun supply chains rekening houden met spookvistuig en bijdragen aan het behalen van de Sustainable Development Goals (SDGs) van de VN. We kijken ernaar uit om meer leden te verwelkomen die, net als wij, het zeeleven willen beschermen.’

Deel het met de rest van de wereld:

WhatsApp