Dolfijn in Dolfinarium

Stuur een e-mail naar Jumbo: moedig Jumbo aan geen kaarten voor Dolfinarium te verkopen

Nieuws

Moedig samen met ons Jumbo aan om geen kaarten meer te verkopen voor het Dolfinarium. We starten vandaag een aanmoedigingsactie voor de supermarktketen, om hen te overtuigen te stoppen met het verkopen van entreekaartjes voor het Dolfinarium; vaak met hoge korting. We vinden dat stunten met wilde dieren niet door de beugel kan, en hopen dat Jumbo dat ook inziet.

Stuur Jumbo een aanmoedigingsmail

Lukt het niet om Jumbo een mail te sturen? Stuur ze dan een aanmoediging via hun contactformulier: ga naar contactformulier.

Dolfijnen tijdens dolfijnenshow in Dolfinarium

Dolfijnen voeren een show op in het Dolfinarium.

We zijn met Jumbo in gesprek over hun kaartverkoop voor het Dolfinarium, en zien bemoedigende signalen. Toch biedt de supermarkt de kaarten nog wel aan. Daarom startten we nu, samen met onze dierenvrienden, een aanmoedigingsactie voor Jumbo. Onze campagnemanager wilde dieren Sanne Kuijpers zegt hierover: 'Het gesol met deze sociale en intelligente dieren moet stoppen. Het Dolfinarium claimt dat de shows educatiever worden en dat het onnatuurlijke gedrag wordt verminderd. Maar interactie met dolfijnen en dolfijnenshows zijn vanuit educatief oogpunt problematisch. Daarnaast verkoopt het Dolfinarium twaalf zeezoogdieren, waaronder acht dolfijnen, aan China; een bezuinigingsmaatregel over de rug van de zeezoogdieren. We zouden het toejuichen als een bedrijf als Jumbo zich hiervan distantieert.'

We hopen met deze actie een positief signaal af te geven en Jumbo te motiveren tot een diervriendelijke keuze. Sanne: 'Vermaak met dolfijnen is over de datum. Als supermarktketen wil je toch met de tijd meegaan en niet langer bijdragen aan het leed van dolfijnen in gevangenschap. Mooier zou het zijn als Jumbo kaartjes verkoopt voor initiatieven waarbij dierenwelzijn voorop staat en soortbehoud en educatie belangrijker zijn dan pure commercie. Dan vervul je ook daadwerkelijk een belangrijke maatschappelijke functie.’

Corendon stopte met dolfijnenattracties

Niet alleen Jumbo verkoopt nog kaarten voor het Dolfinarium. Zo blijven ook online platforms zoals Vakantieveilingen, en de Nederlandse Spoorwegen, nog met kaartjes stunten. De kortingen lopen op tot wel 61 procent. Bizar, vinden we. Maar gelukkig zien we ook een tegenbeweging. Zo besluiten steeds meer reisorganisaties geen dolfijnenattracties meer aan te bieden, zoals Corendon. Ook hebben landen als Canada en Frankrijk besloten om dolfijnenvermaak in hun land te gaan uitfaseren. En uit opinieonderzoek blijkt dat slechts 23 procent van de Nederlanders het Dolfinarium nog eens graag wilden bezoeken. Kuijpers: ‘Gezien het afbrokkelend maatschappelijk draagvlak is duidelijk dat het houden van dolfijnen in gevangenschap geen duurzame toekomst heeft.’ 

Dus, stuur Jumbo een aanmoediging: 

Stuur Jumbo een aanmoedigingsmail

Lukt het niet om Jumbo een mail te sturen? Stuur ze dan een aanmoediging via hun contactformulier: ga naar contactformulier.

Fokverbod voor dolfijnen in gevangenschap

Dolfijnen zijn wilde dieren, die niet thuishoren in gevangenschap. We pleiten daarom met een petitie voor een fokverbod voor dolfijnen in gevangenschap. Zo zouden er geen nieuwe dolfijnen meer bij komen, en kan er voor de dolfijnen die nu nog in het Dolfinarium leven, een passende oplossing worden gezocht. De petitie is inmiddels ruim 70.000 keer ondertekend, en wordt later dit jaar overhandig aan de Tweede Kamer. 

Heb jij al getekend?

Teken de petitie voor het fokverbod

Meer over