Het plofkippenleed achter McDonald's

29/03/2018

Samen met zeven andere dierenorganisaties doet World Animal Protection een dringend beroep op McDonald’s om in de Verenigde Staten af te stappen van de plofkip.

De afgelopen tijd hebben al meer dan 75 bedrijven in de Verenigde Staten de belofte gedaan per 2024 geen plofkippen te verkopen. Onder meer Burger King en Starbucks. Maar tot nu toe is McDonald’s doof gebleven voor de roep om beter kippenwelzijn. Vandaar dat acht grote dierenbeschermingsorganisaties de handen ineen hebben geslagen om de fastfoodgigant te overtuigen om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Dinsdag 26 maart hebben de organisaties hun oproep officieel overhandigd op het hoofdkantoor van McDonald’s, even buiten Chicago. De zondag ervoor plaatsten we een paginagrote open brief in de New York Times.

De open brief die wij samen met andere organisaties plaatsten in de New York Times.

Nederlandse banken en dierenleed

World Animal Protection Nederland was erbij. De reden? Nederlanders zijn zonder het te weten onderdeel gemaakt van het probleem. Hoe dat zit? De Nederlandse grootbanken hebben miljarden euro’s geïnvesteerd in de Amerikaanse plofkippenindustrie. Met name de Rabobank. Alleen al het afgelopen jaar heeft deze bank een miljard euro geïnvesteerd in Tyson Foods, de plofkipleverancier van McDonald’s in de Verenigde Staten. Daarnaast heeft Rabobank ook honderden miljoenen euro’s direct in McDonald’s gestoken. Dus: de grootste Nederlandse banken gebruiken het spaargeld van Nederlandse consumenten voor de massale productie van dierenleed in de Verenigde Staten.

Wat Dirk-Jan Verdonk, hoofd programma’s van World Animal Protection Nederland, betreft moet dat anders: “Wij willen dat Nederlandse banken – Rabobank voorop – hun invloed gaan gebruiken om McDonald’s en hun leveranciers te bewegen van de plofkip af te stappen. Daarom zijn we een actie gestart. We roepen Nederlandse rekeninghouders op om hier aan mee te doen. Heb je jouw stem nog niet laten horen? Doe dat dan vandaag nog!”

Stuur de banken een oproep

Publieke druk

Ondertussen wordt in de Verenigde Staten de publieke druk op McDonald’s opgevoerd. Chicago vormt daarvan het middelpunt, want daar is het hoofdkantoor van McDonald’s gevestigd. Onze collega-organisatie The Humane League heeft er de hele week acties gepland, onder het motto “i’m NOT lovin’ it”. Behalve de overhandiging van onze oproep op het hoofdkantoor zijn er demonstraties en ludieke acties om de aandacht te vestigen op het plofkippenleed dat McDonald’s veroorzaakt. 

Het protest tegen de plofkippen van McDonald's in hartje Chicago. 

Banken moeten dierenleed voorkomen

varkens, vee-industrie

Van plofkippen tot kooivarkens en ander dierenleed… helaas is het aan de orde van de dag. Maar wist je dat jouw spaargeld hier ook aan bijdraagt? Dat komt...