sea change, home street

Help mee spookvistuig te verminderen met je smartphone

Nieuws

We duiken in zee met Home Street, de mobiele game-app, om bewustzijn te creëren over verloren en achtergelaten vistuig; één van de grootste bedreigingen voor het leven in de oceanen.

Spookvistuig is geen bekende term, wat het wel zou moeten zijn. Iedere dag verwoest verloren en achtergelaten vistuig het leven van zeedieren, maar de meeste mensen zijn zich niet bewust van dit kwaad. Daarom creëren we bewustzijn door middel van onze Sea Change campagne. Nu gaan we een stapje verder, door gebruik te maken van een mobiele game-app.

1020984

Zeedieren zijn de dupe van verloren en achtergelaten vistuig. 

Wat is spookvistuig?

Spookvistuig is een ander woord voor verloren en achtergelaten vistuig. De netten, lijnen en vallen die onbeheerd achterblijven in zee, verwonden en verstrikken honderdduizenden walvissen, zeehonden, schildpadden en vogels. En het probleem wordt met de dag erger.

Het probleem in cijfers

  • Ieder jaar komt ten minste 640.000 ton spookvistuig in onze oceanen terecht
  • Jaarlijks raken ten minste 136.000 zeedieren, waaronder walvissen, dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen, vogels en schildpadden verstrikt in spookvistuig
  • Spookvistuig is meestal gemaakt van plastic, en kan daardoor wel 600 jaar in de oceanen rondzwerven
  • 71 % van de keren dat zeedieren verstrikt raken in zwerfafval, komt dat door spookvistuig 
  • Meer dan 70 % van het gewicht van macroplastic (plastic stukjes die groter zijn dan 5mm) in de oceanen is visserij-gerelateerd
seachange-image-1a_lorez

Chris Dixon in Home Street. 

Sea Change op je mobiel

We verspreiden bewustzijn over het spookvistuigprobleem door in zee te gaan met game-ontwikkelaar Supersolid, en haar mobiele game-app Home Street.

De hele maand juni leer je van Chris Dixon, onze Sea Change campagnemanager, hoe we spookvistuig samen kunnen aanpakken. Chris begeleidt schoonmaakacties op het strand, recycleprojecten en evenementen, allemaal in de app.

Ingrid Giskes, internationaal hoofd van de Sea Change campagne: ‘Deze samenwerking is innovatief en gedurfd. Onze Sea Change campagne draait om het samenbrengen van mensen om samen zeedieren te beschermen. De samenwerking met Supersolid helpt ons dat doel te bereiken. We hebben nooit zoiets als dit gedaan en ik ben heel benieuwd naar het resultaat’.

Home Street is nu gratis te downloaden in de Google Play Store en in de Apple App Store

credit._world_animal_protection_greg_martin

De hoeveelheid spookvistuig in de oceanen is enorm. 

GGGI

In 2015 lanceerden we het Global Ghost Gear Initiative, een samenwerking van bedrijven, wetenschappers en vooraanstaanden uit de visindustrie, dat als doel heeft om de hoeveelheid spookvistuig in de oceanen te verminderen.

Meerdere partners van het GGGI werken ook mee in Home Street. Bureo, Plastix Global en PADI delen hun kennis met spelers om ze te helpen het wereldwijde spookvistuigprobleem te verslaan.

Samenwerking en educatie zijn onze beste kans om de hoeveelheid spookvistuig te verminderen. We werken samen met een van ’s werelds grootste visbedrijven, Thai Union, om maatregelen te nemen tegen het verliezen en achterlaten van vistuig. De GGGI heeft al grote stappen gemaakt: we hebben positieve impact gehad op de levens van meer dan één miljoen zeedieren. Maar we hebben nog een lange weg te gaan.

1014794_0

Samen beschermen we zeedieren tegen spookvistuig. 

Samen kunnen we zeedieren beschermen tegen spookvistuig. Help ook mee.  

Lees meer over onze Sea Change campagne en ons werk voor andere dieren wereldwijd: schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer over