Jaarverslag 2016 - Voorlichting

De afdeling Fondsenwerving & Communicatie werkt nauw samen met de afdeling Programma’s aan de grote campagnes. In 2016 waren dat: ‘Wildlife. Not Entertainers’, onze jaarlijks terugkerende inspanningen om de koeien in de wei te houden, ‘Better lives for dogs’ en ‘Change for Chickens’. Uiteraard blijft onze on- en offlinecommunicatie niet enkel beperkt tot de grote campagnes.

Social media

• Met name op Facebook zijn we het afgelopen jaar erg actief geweest om een zo groot mogelijke groep dierenliefhebbers met onze boodschap te bereiken. Het aantal supporters steeg sterk, van 115.377 op 1 januari tot 182.743 op 31 december 2016. Door het gegroeide aantal supporters en een aantal virale videoposts, zijn onze Facebookvideo’s in 2016 meer dan 6 miljoen keer bekeken!
  • In april 2016 hebben we ook onze eerste stappen gezet op Instagram. We bieden een kijkje achter de schermen, delen succesverhalen en inspirerende foto’s. In december 2016 hadden we al 1.861 Instagram-volgers.
  • Twitter is voor ons enigszins op zijn retour als engagement-kanaal. Het is vooral interessant om in contact te komen en blijven met onder meer journalisten, bedrijven, zakelijke partners en politici. Onze afdeling Programma’s gebruikt dit kanaal daarom vooral nog voor lobbywerk. Eind december 2016 hadden we 7.512 Twitter volgers.
  • Op YouTube plaatsten we in 2016 tien video’s. In totaal werden onze video’s op YouTube 36.671 keer bekeken in 2016.

E-mail en website

We begonnen 2016 met een e-mailbestand van ruim 150.000 mensen die onze maandelijkse e-Nieuwsbrief ontvangen. Doordat in het eerste kwartaal bleek dat er veel dubbele en invalide e-mailadressen in dit bestand stonden, hebben we een grote opschoningsactie gehouden. Hierdoor hadden we eind 2016 een zuiver e-mailbestand van 74.201 mensen. Het openingspercentage van de nieuwsbrief is 29.5%. Dat is een kleine stijging ten opzichte van vorig jaar (29.3%).

Ook het aantal bezoeken aan onze website en actiesite steeg in 2016. Van 1.771.950 in 2015, naar 1.800.703 in 2016. De stijging in aantal bezoeken is vooral toe te wijzen aan twee grote acties in 2016: de start van onze TripAdvisor-campagne en de lancering van onze campagne tegen het onnodige afmaken van honden in Constanta.

Offline

Om onze donateurs te informeren, enthousiasmeren en betrekken maken we ook een offline magazine: het World Animal Protection Nieuws. Daarin laten we in woord en beeld weten met welke campagnes we bezig zijn. We delen successen en mooie beelden van de dieren die we beschermen. En af en toe stellen we een vraag aan onze supporters of delen hun verhalen. Iets wat we in de toekomst steeds vaker willen doen.

We gaven het magazine drie keer uit - editie voorjaar, zomer en winter - in een oplage van 74.000. Een greep uit de onderwerpen: haal orang-oetans uit de boksring (als onderdeel van onze Wildlife. Not Entertainers campagne), resultaten van onze FOK OFF! campagne (tegen het illegaal fokken van puppy’s), het korte en ellendige leven van vleeskuikens en onze jarenlange succesvolle noodhulp.

Free publicity

In 2016 merkten we een positieve verandering wat betreft free publicity. Steeds meer journalisten weten onze organisatie te vinden wanneer het gaat om (internationale) dierenbescherming. Zo nam Shownieuws (tv-programma SBS6) contact met ons op toen wij via Facebook openlijk kritiek uitten op de activiteiten van rapper Boef tijdens zijn vakantie in Thailand. Hij had kennelijk enkele van ’s werelds wreedste attracties met wilde dieren op zijn bucketlist en was in zijn vlogs te zien op de rug van een olifant en op foto’s samen met een tijger. Artikelen over dit onderwerp op onder meer AD.nl en Telegraaf.nl volgden. Vaak blijkt een ‘haakje’ met Nederland wel een voorwaarde voor free publicity. Voor ons dus de uitdaging om het veelal internationale werk dicht(er)bij te halen.

Dit doen we aan de hand van onderzoek en het delen van interessante, steeds vaker nieuwswaardige content. Dat zorgt meteen voor betere naamsbekendheid.

De meeste ophef in de media ontstond rondom de rouwadvertentie die we in het AD plaatsten. We deden dit naar aanleiding van de zoveelste stalbrand waarbij duizenden kippen omkwamen. De Telegraaf-redactie had de advertentie eerder geweigerd, maar na een nieuwe brand kwam de advertentie bij het AD wél door de ballotagecommissie.

Download een PDF van het volledige hoofdstuk Voorlichting