Voorbeeldemail kaartverkopers Dolfinarium
Onderstaande email wordt vanuit alle ondertekenaars gestuurd naar organisaties die doorgaan met acties/verkoop van kaarten voor het Dolfinarium. Of die onlangs nog kaarten hebben aangeboden en niet uitsluiten dat weer te gaan doen.
Geachte directie,
Dolfijnen zijn zeer sociale en intelligente zeezoogdieren die in het wild vaak meer dan zestig kilometer per dag zwemmen. In de oceaan hebben ze alle ruimte te jagen, te duiken, te spelen met hun kuddegenoten, zich te oriënteren met hun echolocatie, te paren – in kort, dolfijn te zijn.
Dit vormt een schril contrast met dolfijnen in gevangenschap: zij zijn gedwongen om eindeloos rondjes te zwemmen in een saaie, nagemaakte omgeving. Ze zitten in met chloorwater gevulde betonnen tanks of hooguit in kunstmatige meertjes. Familieleden worden uit elkaar gehaald en zien elkaar nooit meer terug. Op gezette tijden moeten ze kunstjes doen – bij wijze van vermaak voor mensen. Onlangs gaf het programma Rambam een onthullend kijkje achter de schermen bij Dolfinarium Harderwijk.
Ook dolfinaria die geen dieren direct meer uit het wild halen dragen met hun shows, marketing en reclame bij aan de vraag naar dolfijnen in gevangenschap, ze creëren het beeld dat het ‘ok’ is om wilde dieren voor menselijk vermaak te exploiteren. Dát beeld leidt ook tot de gruwelijke jacht op dolfijnen die nog steeds plaatsvindt.
Elk bedrijf dat kaartjes aanbiedt van een dolfinarium draagt bij aan het lijden van de dolfijnen, verkoopt dierenleed. Zo lang bedrijven doen alsof een dagje Dolfinarium een leuk dagje uit is, helpen zij mee aan het in stand houden en verbreiden van deze misstand.
Onlangs heeft dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection, die al jaren campagne voert tegen misbruik van wilde dieren voor vermaak, u dringend verzocht te beloven nooit meer kaartjes voor het dolfinarium aan te bieden. U heeft daar helaas nog niet positief op gereageerd. Ik roep u hierbij met klem op om dat alsnog te doen.
Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groet,