Een nieuw businessmodel voor olifantvriendelijke opvangplekken
Nieuws
Samen met ‘s werelds grootste reisorganisaties en eigenaren van olifantenparken kwamen we bijeen om te bespreken hoe we het welzijn van olifanten in de toeristenindustrie kunnen verbeteren. Gezamenlijk ontwikkelden we een nieuw businessmodel voor écht olifantvriendelijke opvangplekken!
Voor menig toerist in Thailand kan een ontmoeting met een olifant niet van de bucketlijst ontbreken. Om aan deze vraag te voldoen worden er momenteel zo'n 2200 olifanten in de toeristenindustrie gehouden in Thailand. Meer dan twee derde van deze olifanten leeft in slechte en onacceptabele condities. Gelukkig vinden steed meer toeristen dat populaire toeristenattracties, zoals olifantenritten en -shows, niet meer van deze tijd zijn. Daardoor worden dagtrips naar olifantvriendelijke opvangplekken steeds populairder. Hier leven olifanten in hun natuurlijke omgeving en worden ze niet gedwongen om ritten en trucjes te doen.
Belang van samenwerken
Olifantvriendelijke opvangplekken komen dus steeds meer in trek bij toeristen. Reden genoeg voor de minder olifantvriendelijke parken om te veranderen. De verandering van olifantenpark naar opvangplek is niet alleen positief voor de dieren, maar ook voor hun eigenaren. Voor hen zijn de parken een belangrijke bron van inkomsten. Door ze te laten zien dat een natuurlijke olifantenopvang voor hen financieel aantrekkelijk is, zullen ze eerder geneigd zijn hun olifanten een betere toekomst te geven.
Ook reisorganisaties merken dat hun klanten steeds meer geïnteresseerd zijn in opvangplekken waar olifanten goed behandeld worden. Verschillende grote reisorganisaties willen hun verantwoordelijkheid nemen om dierenleed in de toeristenindustrie tegen te gaan en hun klanten de beste ervaring te bieden. Daarom kwamen wij recentelijk bijeen met zowel ’s werelds grootste reisorganisaties als met de eigenaren van olifantenparken in Thailand. We bespraken hoe we gezamenlijk de rol van olifanten in de toeristenindustrie kunnen veranderen en hoe dat voor eigenaren van olifantenparken financieel haalbaar kan worden gemaakt.
Een nieuwe businessmodel
Het resultaat van de gesprekken met eigenaren en reisorganisaties zoals de TUI Care Foundation, Intrepid, EXO Travel, DER Touristik en The Travel Corporation is een geheel nieuw businessmodel: een manier waarop eigenaren van olifantenparken ondersteund kunnen worden om een duurzame en olifantvriendelijke opvang te worden en toch nog winstgevend te kunnen zijn.
Met een online applicatie kunnen de eigenaren van olifantenkampen nagaan welke veranderingen zij moeten doorvoeren om te voldoen aan onze welzijnseisen voor olifanten. Na het invoeren van kenmerken over hun kamp, zoals het aantal olifanten per vierkante meter, krijgen ze toegang tot een ruwe projectbegroting voor de komende vijf jaar. Hierin staat vermeld welke investeringen zij moeten doen, wat de kosten zullen zijn en wanneer het project winstgevend wordt. Zodra de vernieuwde opvangplekken klaar zijn, zullen de betrokken reisorganisaties ze gaan promoten en excursies daar naartoe organiseren. Audrey Mealia, plaatsvervangend hoofd van onze Internationale campagne Wilde Dieren. Geen Entertainers zegt over de succesvolle bijeenkomst:
"We lieten de reisorganisaties aan de eigenaren van de olifantenparken uitleggen wat hun klanten willen zien en dat zij behoefte hebben aan olifantvriendelijke ‘producten’ om aan te bieden aan klanten. Deze bijeenkomst benadrukte dat dit een goede marktkans is voor olifantenparken. Het laat zien dat zij, door te voldoen aan eisen van klanten, de toekomst van hun bedrijf kunnen veiligstellen."
Een goed voorbeeld
Naast dit businessmodel gaan wij het komende jaar aan de slag om één of meerdere bestaande olifantenparken om te vormen tot duurzame en olifantvriendelijke opvangplekken. Deze locaties zullen als voorbeeld dienen voor andere locaties in Zuidoost-Azië waar olifanten worden gehouden. We houden jullie op de hoogte!