Kangoeroes in het wild

Ook Intersport en Nike schrappen kangoeroeproducten

Nieuws

Steeds meer bedrijven stoppen met het gebruik van kangoeroeleer. Zo kondigt Intersport Nederland aan om weg te stappen van kangoeroeproducten en besluit sportmerk Nike deze dierenhuiden niet meer te gaan gebruiken. Puma ging hen vorige week al voor. We juichen dit natuurlijk toe en spreken van een trend: 'Bedrijven zien in dat er veel dierenleed schuilgaat achter de kangoeroejacht en willen daar niet langer aan bijdragen'.

Achter kangoeroeproducten schuilt een jacht die enorm veel dierenleed veroorzaakt. Elk jaar worden zo’n 1,6 miljoen wilde kangoeroes in Australië bejaagd voor hun vlees en huid.  

Meerdere organisaties, waaronder wij, Eurogroup for animals, GAIA, LAV, Kangaroos Alive, Voiceless en Pro Wildlife, voeren al langere tijd campagne tegen kangoeroeproducten. Eerder al zorgde deze collectieve druk ervoor dat Bol.com en schaatsmerk Viking stopten met de verkoop en productie van kangoeroeproducten.

Sanne Kuijpers, onze campagnemanager Wilde Dieren: ‘Kangoeroeproducten zijn steeds minder in trek. We zien dat steeds meer bedrijven kangoeroeleer en -vlees in de ban doen. Ze zien in hoe gruwelijk de kangoeroejacht is en willen daar niet langer aan bijdragen. Zo is tot 40 procent van de schoten niet direct fataal, waardoor kangoeroes een langzame, pijnlijke dood sterven of verminkt aan de jager ontkomen. Jonge kangoeroes (joeys) zitten vaak nog in de buidel van hun getroffen moeders. Ze worden met geweld omgebracht, of aan hun lot overgelaten.’ 

Jim Vos, Intersport Nederland: 'World Animal Protection wees ons op het dierenleed achter de kangoeroejacht, voor de productie van kangoeroeleer. Dierenwelzijn staat bij Intersport hoog in het vaandel. Het gebruik van kangoeroeleer strookte dus niet met ons beleid. We hebben daarom besloten de beweging weg van kangoeroeproducten te maken én in gesprek te gaan met de belangrijkste merken die we verkopen. Ook zij waren al bezig met de vervanging van kangoeroeleer voor kunstmatig materiaal. We zijn blij met deze stappen en zullen díe producten met trots in de etalage zetten.‘ 

Na Intersport Nederland, Puma en Nike roepen we ook andere bedrijven op om kangoeroeproducten te schrappen. Kuijpers: ‘Bedrijven als Adidas en Zalando kunnen niet achterblijven. We roepen ook hen op te stoppen met kangoeroeproducten.' 

De Europese petitie voor een importverbod op kangoeroeproducten in Europa, staat nog open. Teken je ook?

Ja, ik teken de petitie

 

Meer over