Zo worden papegaaien gesmokkeld via Turkish Airlines
Nieuws
Turkish Airlines is een belangrijke schakel in de illegale handel in grijze roodstaartpapegaaien. De luchtvaartmaatschappij is de favoriet van smokkelaars, omdat het illegale export veel te makkelijk maakt.
Turkish Airlines beloofde herhaaldelijk de strijd aan te gaan met illegale handel in wilde dieren. Helaas kwam de luchtvaartmaatschappij in het verleden meerdere malen in het nieuws; grote aantallen illegaal verhandelde wilde dieren werden via hen vervoerd. Zo werden meerdere vrachten met wildgevangen grijze roodstaartpapegaaien onderschept.
De rol van stropers, smokkelaars en Turkisch Airlines in de handel in grijze roodstaartpapegaaien uitgelegd:
Wilde grijze roodstaartpapegaaien vangen
De handel in wilde dieren kan veel opbrengen: het is de op drie na meest lucratieve criminele handel. Een van de drijvende krachten daarachter is de vraag naar wilde dieren als huisdier, zoals naar de grijze roodstaartpapegaai. Elk jaar wordt 21 procent van de wilde populatie grijze roodstaartpapegaaien gestroopt. Tienduizenden papegaaien worden uit het wild gehaald. Hun eindbestemming? Een kooi in een huiskamer.
Papegaaien in de val
Om wilde grijze roodstaartpapegaaien te vangen, gebruiken stropers diverse trucs. Een lokpapegaai kan ingezet worden, om soortgenoten te lokken. Per keer wordt één papegaai ingezet als lokpapegaai; het dier zit met een touw vastgebonden aan een boom en trekt met zijn schreeuw soortgenoten aan. De papegaaisoort is erg gevoelig voor stress en daardoor is de kans groot dat de lokpapegaai geen lang leven is beschoren. De wilde papegaaien die op de roep van hun soortgenoot af komen, blijven kleven aan met lijm besmeurde takken. Zodra ze weer willen opstijgen is daar de paniek: ze zitten in de val en kunnen geen kant op.
Gekortwiekt en gevangen
De papegaaien worden vervolgens met harde hand en bot kapmes gekortwiekt, om eventuele ontsnapping te voorkomen. Pijn en nare verwondingen zijn het gevolg. Ze worden in een kooi gestopt en meegenomen naar een tijdelijk onderkomen. In hun tijdelijke onderkomen ervaren de dieren hoe het is om opgesloten te zitten. Ze verblijven in donkere, vieze hokken. Soms verwond, altijd gestrest – in afwachting van wat er verder komen gaat. Vaak worden ze een aantal dagen uitgehongerd, zodat alleen de sterkste dieren uiteindelijk worden vervoerd. Sommige papegaaien overlijden: 66 procent van de dieren overlijdt nog voordat zij worden geëxporteerd.
Illegale handel en transport
Zodra handelsafspraken zijn gemaakt en er contact is geweest tussen stropers, smokkelaars en vervoerders, worden de dieren klaargemaakt voor transport. Turkish Airlines is een van de favoriete luchtvaartmaatschappijen om de grijze roodstaartpapegaai mee te vervoeren. De luchtvaartmaatschappij maakt het de smokkelaars erg makkelijk, onder meer omdat de vracht niet goed wordt gecontroleerd en medewerkers niet zijn getraind om verdachte vracht te herkennen en vaak geen melding maken bij lokale autoriteiten als zij een vracht niet vertrouwen. De grijze roodstaartpapegaaien worden met tachtig dieren tegelijk in kratten gepropt. Vaak is er zo weinig ruimte dat de dieren elkaar verdrukken en amper kunnen ademen.
Stropers passen allerlei trucs toe om grijze roodstaartpapegaaien door controles heen te sluizen. Zo worden vervalste documenten gebruikt, maar worden ook grijze roodstaartpapegaaien toegevoegd aan kratten met groene papegaaien. Handel in groene papegaaien is wel legaal; en zo kan een krat met verschillende soorten een medewerker op het verkeerde been zetten en toch aan boord worden geplaatst.
Turkish Airlines weet dat zij veelvuldig wordt gebruikt door smokkelaars; meerdere vrachten werden in het afgelopen jaar onderschept. Het bedrijf deed herhaaldelijk de belofte om illegale handel in wilde dieren aan te pakken op haar routes, maar er is geen aanwijzing dat het bedrijf haar personeel aanspoort om alert te zijn op dierensmokkel.
De papegaaien die deze afschuwelijke reis wel overleven, zullen hun leven slijten in een kooi, op plekken die in geen enkel opzicht lijken op hun natuurlijke leefomgeving.
De rol van Turkish Airlines
Turkish Airlines en Turkish Cargo moeten verantwoordelijkheid nemen voor de rol die zij spelen in deze illegale handel. Uit ons rapport Wild at Heart blijkt dat wilde grijzeroodstaartpapegaaien via hun vluchten worden vervoerd, terwijl alle handel in wilde grijzeroodstaartpapegaaien is verboden. Help jij hun ogen te openen? Teken de petitie en zet samen met ons druk op de luchtvaartmaatschappij om dit gruweltransport te stoppen en wilde dieren daar te houden waar ze horen: in het wild.