Leefsituatie van miljarden vleeskuikens onderzocht

12 oktober 2016

Achter kippenvlees schuilen schokkende en onaanvaardbare kosten: tientallen miljoenen rotlevens. World Animal Protection onderzocht de situatie van vleeskuikens.

Onderzoekers van World Animal Protection onderzochten landbouwbedrijven zowel binnen als buiten de Europese Unie. Op alle bezochte pluimveebedrijven signaleerden de onderzoekers duizenden kippen in ernstige nood, ook wanneer het bedrijf geen enkele wet overtrad, zo blijkt uit het zojuist verschenen rapport.

Wereldwijde consumptie

De vraag naar kippenvlees blijft stijgen. Zonder tussenkomst om de industrieel gefokte kippen te beschermen, zal dit leed exponentieel toenemen om aan deze toenemende vraag te voldoen.

Voor de wereldwijde consumptie van kippenvlees worden jaarlijks zestigmiljard (60.000.000.000) vleeskuikens opgefokt. Hiervan leven zo’n veertig miljard kippen in erbarmelijke, krappe en overbevolkte omstandigheden, waarna ze gewoonlijk met een leeftijd van zes weken naar het slachthuis gaan.

Onzichtbaar

Gebakken, geroosterd, gekookt, gegrild, gehakt, gepureerd en vloeibaar… kippen verschijnen zowel zichtbaar als onzichtbaar in levensmiddelen. Wereldwijd zijn verontrustend weinig consumenten zich bewust van het lijden van vleeskuikens. Eén van de belangrijkste oorzaken van het lijden van deze dieren is de massaproductie.

Vleeskuikens lijden aan vele aandoeningen, zoals hart-, huid-, bot- en longproblemen. Daarnaast ervaren ze onvoorstelbare stress, doordat ze moeten leven in sombere omstandigheden en zo groot en zo snel mogelijk moeten groeien in een zo kort mogelijke tijd. De groeisnelheid is zo toegenomen dat vleeskuikens in 2005 op een leeftijd van 65 dagen al twee keer zo zwaar zijn als hun leeftijdsgenoten in 1957.

Oplossing

Niet alleen het lijden is in het rapport gedocumenteerd. Het bevat ook oplossingen. De kracht om het leven van miljoenen vleeskuikens te verbeteren ligt voornamelijk in handen van mensen met een grote invloed, zoals de wereldwijde levensmiddelenbranche en beleidsmakers. Daarnaast kunnen pluimveehouders het lijden van vleeskuikens verlichten door minimale standaarden in te voeren. Daarmee vergroten ze ook het vertrouwen van de consument in de detailhandel.

Wij dagen de voedingsmiddelenindustrie uit om samen met ons te werken het welzijn van miljarden kippen te verbeteren. Als eerste stap vragen wij daarom fastfoodketens Burger King, Domino’s, KFC, Pizza Hut, Starbucks en Subway om te beloven geen kooikippen meer te serveren in hun vestigingen wereldwijd. Teken jij ook onze petitie?

Lees hier het volledige rapport Exposing the secret suffering of chickens farmed for meat.

Deel het met de rest van de wereld:

WhatsApp