Nederlandse bedrijven blijven steken in subtop dierenwelzijn
Nieuws
Nederlandse voedingsmultinationals behoren tot de internationale subtop als het gaat om dierenwelzijnsbeleid. Dat blijkt uit de zesde Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW)
Tot de top van de BBFAW behoren internationale bedrijven zoals Waitrose, Marks & Spencer, Migros en Co-op Group. Nederlandse bedrijven, zoals Unilever, Friesland Campina, Vion Food en Ahold Delhaize, komen niet verder dan de suptop.
Jaarlijks wordt in de BBFAW onderzocht in hoeverre ’s werelds grootste voedingsbedrijven goed dierenwelzijn nastreven. Dit jaar werd het dierenwelzijnsbeleid van honderdtien internationale bedrijven onder de loep genomen. Nederlandse bedrijven die zijn onderzocht, laten sinds vorig jaar geen verbetering zien om door te groeien naar de top. Van deze bedrijven scoort Unilever het beste. Deze staat op het 2e niveau (van 6), Friesland Campina en Vion Food op 3 en Ahold Delhaize op 4.
Business Benchmark
De BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF), World Animal Protection, en investeringsmaatschappij Coller Capital. Door te laten zien hoe bedrijven presteren op het gebied van dierenwelzijn, hoopt het BBFAW bedrijven te motiveren om dit te verbeteren. Pascal de Smit, directeur World Animal Protection Nederland: “Nederland roept vaak dat het vooroploopt wat betreft dierenwelzijn, maar als je kijkt naar het beleid, dan verkeren Nederlandse bedrijven in de subtop. Hopelijk is deze uitslag van de Business Benchmark een stimulans voor de voedingsindustrie door te groeien naar de groep van koplopers.”
Dierenwelzijn belangrijker
Internationaal gezien komt er steeds meer aandacht voor dierenwelzijn. In totaal publiceerde 72% van de bedrijven in 2017 verbeterdoelen op het gebied van dierenwelzijn; in 2016 was dat 65%. Bij 47% is dierenwelzijn inmiddels een zaak voor het senior management of bestuur. 79% van de bedrijven (77% in 2016) zegde toe om het gebruik van kooien, zoals legbatterijkooien en ligboxen voor zeugen, te vermijden. Ondanks de algemene vooruitgang boden nog 42 van de 110 bedrijven, waaronder Mars Inc., Starbucks Corporation en Kraft Heinz, weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwdieren.
Geert Laugs, directeur CIWF Nederland: “Uit de resultaten zie je dat dierenwelzijn over de hele wereld een heel belangrijk onderwerp is geworden voor consumenten. Het is bemoedigend dat nu ook internationale restaurantketens, die vaak achterbleven op retailers, stappen zetten voor een beter dierenleven.”