
Nieuwe campagne: pensioenfonds ABP maakt dierenleed mede mogelijk
Pensioenfonds ABP kan zijn borst natmaken. We starten vandaag een nieuwe campagne om het pensioenfonds wakker te schudden. ABP investeert wereldwijd miljarden in de vee-industrie. Dat doet het pensioenfonds met het geld van haar pensioendeelnemers. Maar liefst een op de zes Nederlanders heeft een pensioen bij ABP. Met een sms-actie, advertenties in landelijke kranten en een videostatement uit naam van ABP vragen we aandacht voor de miljardeninvesteringen in veefabrieken.
Pensioenfonds ABP investeert minimaal 8 miljard euro in bedrijven in de keten van de mondiale industriële vlees- en zuivelproductie, blijkt uit ons nieuwste onderzoek. En dat zonder dat het pensioenfonds een dierenwelzijnsbeleid heeft. ‘Dat kan niet langer’, vindt onze directeur Dirk-Jan Verdonk. ‘Met het geld van onder meer ambtenaren, leraren, en wetenschappers – mensen die dagelijks werken aan een toekomstbestendige wereld – houdt het pensioenfonds een industrie in stand die dieren uitbuit en een enorme bijdrage levert aan natuurvernietiging en klimaatverandering. Dat is een pijnlijke tegenstelling.’
'Fake video, real news'
Als onderdeel van de campagne publiceren we vandaag een video waarin ‘de CEO van ABP’ toegeeft in bedrijven te investeren die massaal dierenleed veroorzaken. De werkelijke afzender van de video is echter niet ABP, maar zijn wij! World Animal Protection is wél bereid het eerlijke verhaal te vertellen, met behulp van een acteur.
Ook adverteren we dit eerlijke verhaal paginagroot in landelijke kranten.
Stuur ABP een protest-sms
Via je werkgever ben je verbonden aan een pensioenfonds. Je kunt je pensioenfonds dus zelf niet kiezen, helaas. Dit betekent niet dat je niks te zeggen hebt: als je wilt dat je pensioenfonds ergens niet in investeert, kun je ze dat altijd laten weten. Dat kan zelf, per post, mail of telefoon. Maar met onze campagne kun je pensioenfonds ABP ook zelf, online en gratis, een sms-bericht versturen.
Het werkt als volgt: jij stuurt via ons een online protest-sms. Zodra de telefoon bij ABP wordt opgenomen, wordt het protest-bericht met dierengeluid daar afgespeeld. Hiermee help je ABP wakker te schudden en het leven van vele miljarden dieren te veranderen. Als dank dat je je stem hebt laten horen, kun je de speciale campagnetas aanvragen met een prachtige illustratie van koeien in een wei van illustratrice Lieke van der Vorst.
Dirk-Jan: ‘Kippen, koeien en varkens lijden enorm onder de leefomstandigheden in de wereldwijde vlees- en zuivelproductie en er komen regelmatig schokkende undercoverbeelden van mishandeling naar buiten. ABP blijft echter het pensioengeld van haar klanten – één op de zes Nederlanders – investeren in de wereldwijde vee-industrie, en houdt daarmee grootschalig dierenleed in stand. Met deze actie willen we ogen openen en ABP aanmoedigen te gaan bijdragen aan het afbouwen van de mondiale vee-industrie.’
ABP stopt acht miljard in dierenleed
Recent publiceerden we het onderzoeksrapport ABP: Investing in an uninhabitable world, over de miljardeninvesteringen van ABP in de vee-industrie. ABP steekt het pensioengeld van zijn deelnemers onder andere in McDonald’s, supermarktketen Costco en JBS, het grootste vleesbedrijf ter wereld. Een eerdere petitie vanuit de organisatie over investeringen in de vee-industrie werd door ABP voor ontvangst geweigerd.
We roepen ABP op om in te zetten op halvering van de wereldwijde vee-industrie per 2040, het invoeren van minimale dierenwelzijnsnormen en het sturen op kringlooplandbouw om de wereld voor dier en mens leefbaar te maken en te houden.