Nog steeds faalt Burger King op het gebied van kippenwelzijn

Nieuws

De meeste fastfoodketens vertikken het nog steeds om minimale aanpassingen te doen voor kippenwelzijn. Dat blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek The Pecking Order. Vooral Burger King stelt zwaar teleur. De keten schotelt nog altijd burgers van doorgefokte plofkippen voor. Dat moet veranderen - en jij kunt helpen!

In onze jaarlijkse ranking The Pecking Order analyseren we het kippenwelzijnsbeleid van fastfoodketens wereldwijd. Voor het derde jaar op rij beoordeelden we iconische fastfoodmerken op het welzijn van de door hen gebruikte vleeskippen. Ook dit jaar blijkt dat klanten van veel van deze ketens, zoals Burger King, vlees eten van doorgefokte plofkippen.

Deze kippen ‘leven’ in een zeer krappe en kale omgeving, vaak zonder enig daglicht, en zijn extreem doorgefokt op snelle groei. De dieren kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen en lopen groot risico op huidverwondingen, kreupelheid, stress en infecties. Dat maakt je burger of nugget een stuk minder smakelijk, toch?

Burger King stelt zwaar teleur

Dit jaar zijn er naast de wereldwijde beoordeling voor het eerst ook veertien landelijke beoordelingen gemaakt, waaronder voor Nederland. Ook in ons land scoort Burger King zwaar onvoldoende. De fastfoodketen eindigt op het laagste niveau.

The Pecking Order ranking Nederland

‘Anders dan veel andere bedrijven in Nederland weigert Burger King om van de plofkip af te stappen’, vertelt Julia Bakker, onze campagnemanager Farming. ‘World Animal Protection verwacht minstens dat ketens de standaarden van het Better Chicken Commitment gaan volgen. Die standaarden vragen onder meer om gebruik van trager groeiende kippenrassen en het bieden van meer bewegingsruimte.’

Wél heeft Burger King een aantal vegetarische en veganistische opties op het menu. ‘Des te eigenaardiger dat de fastfoodketen zijn ogen nog steeds sluit voor kippenwelzijn wat betreft de niet-vegetarische opties’, stelt Bakker. Onderaan de Nederlandse ranglijst treffen we ook Starbucks en Subway, die allebei eveneens op vrijwel geen enkele manier bezig zijn met het welzijn van kippen.

Dat moet en kan anders. Gelukkig zien we door de gesprekken die we met de ketens aangaan verbetering. Zo maakt KFC Noordwest-Europa zich in Nederland het hardst voor kippenwelzijn en hebben Domino’s Pizza Enterprises en New York Pizza inmiddels ook het Better Chicken Commitment getekend.

Help mee en geef kippen een beter leven

Hoog tijd dat ook Burger King zich inzet voor beter kippenwelzijn. Met een massale oproep willen we de keten over de streep te trekken. Help mee en roep Burger King op te roepen te stoppen met de plofkip! Dat doe je zo:

  1. Ga naar het feedbackformulier op de website van Burger King
  2. Vul het formulier in. Selecteer een fictieve locatie en een fictief tijdstip, en plak in het veld ‘jouw bericht’ de onderstaande tekst (of schrijf een eigen bericht): Ik roep Burger King op om te stoppen met de plofkip! Na jullie zeer slechte score in The Pecking Order, de jaarlijkse kippenwelzijnsranking van World Animal Protection Nederland, vraag ik jullie om niet achter te blijven. Teken het Better Chicken Commitment en neem het welzijn van jullie vleeskippen serieus!
  3. Verzenden maar!

Dank je wel voor je waardevolle hulp! Met jouw steun voeren we de druk bij Burger King op en geven we miljoenen kippen een beter leven.

Anders dan veel andere bedrijven in Nederland weigert Burger King om van de plofkip af te stappen

Meer over