Dolfijn met jong

Vermaak met dolfijnen in gevangenschap

Heb je wel eens goed naar dolfijnen gekeken? Het lijkt alsof ze altijd lachen. Maar laat je niet misleiden: dit is de vorm van de kaak van een dolfijn. Zelfs wanneer er niets te lachen valt, lijkt het alsof een dolfijn lacht.

Reisorganisaties, supermarkten en dolfinaria over de hele wereld spelen slim in op de glimlach van een dolfijn. Een dolfijn lacht immers, dus het lijkt alsof het dier het naar z'n zin heeft in een dolfinarium. Niets is helaas minder maar...

Wereldwijd leven drieduizend dolfijnen in gevangenschap. Waar wilde dolfijnen dagelijks tientallen kilometers afleggen, hun eigen soortgenoten uitkiezen, zich vermaken door te duiken en te surfen op golven en jagen voor hun voedsel, leiden dolfijnen in een dolfinarium een heel ander leven. Zij zwemmen hun hele leven in een kaal bassin waarin ze niet hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. In gevangenschap kunnen dolfijnen niet jagen, lange afstanden zwemmen, diep duiken of zelf hun groepsgenoten uitzoeken.

In een dolfinarium hebben dolfijnen zo'n 200.000 keer minder ruimte dan hun natuurlijke leefgebied. De dieren worden gedwongen om kunstjes te doen en interactie te hebben met mensen, in ruil voor dode vis. Ze worden ingezet voor dolfijnenshows en voor activiteiten zoals 'zwemmen met dolfijnen'

Dolfijnen zijn van nature zeer sociaal en intelligent. Deze opsluiting en kunstmatige omgeving zorgen ervoor dat dolfijnen agressief worden tegenover groepsgenoten. Ze verveling zich, raken gefrustreerd of zelfs depressief.

Kaartverkoop voor dolfijnenattracties

Mensen denken vaak dat als hen iets wordt aangeboden, dat wel goed moet zijn. Zo geldt dat ook voor dolfijnenattracties. Reisorganisaties en supermarkten verkopen kaartjes voor dolfinaria, en daardoor denken veel mensen dat het een leuk uitje is. Zij zijn zich er vaak niet van bewust, dat de bedrijven kaarten verkopen zodat zij daar zelf aan verdienen. Zo misleiden reisorganisaties en andere bedrijven het publiek. Ze presenteren een dolfinarium als iets leuks, terwijl er een miljardenindustrie schuilgaat achter dolfijnenattracties. Zo wordt er winst gemaakt over de rug van deze dieren. Dolfinaria verdienen hier miljarden aan, en reisorganisaties en supermarkten profiteren daar graag van mee. Dat blijkt onder andere uit ons rapport Behind the Smile.

We doen er alles aan om hier een einde aan te maken. Zo zorgen we aan de ene kant voor bewustwording bij het publiek - trap er niet in! - en motiveren we daarnaast bedrijven om geen kaarten meer te verkopen voor dolfijnenattracties. We voerden eerder actie om reisorganisaties zoals Expedia Group op te roepen om geen kaarten meer te verkopen voor dolfijnenattracties. Niet alleen Expedia Group profiteert van dit dierenleed, ook bedrijven zoals: ANWB, VakantieVeilingen en TUI bieden attracties met dolfijnen aan.

Dolfijnenshow

Dolfinarium in Harderwijk

Ook in Nederland hebben we een lokaal voorbeeld van een plek waar dolfijnenattracties worden aangeboden. Het Dolfinarium in Harderwijk is zelfs het grootste zeezoogdierenpark van Europa. Het goede nieuws is dat de bezoekersaantallen sinds 2000 gehalveerd zijn. We hopen met onze campagne bewustzijn te creëren dat wilde dieren geen entertainers zijn.

We proberen al jarenlang met het Dolfinarium in gesprek te gaan, maar tevergeefs. We zijn voor een uitdoofbeleid. We hopen dat de generatie dolfijnen die nu in dolfinaria leven, de laatste zijn. Deze dieren zijn zo gewend geraakt aan dit onnatuurlijke leven dat een terugkeer naar het wild heel lastig zou zijn. Er zijn een aantal mogelijke oplossingen. Zo kan een dolfinarium de laatste dolfijnen een zo natuurlijk mogelijk leven bieden, door meer verrijking te geven en door te stoppen met het directe contact met de dieren. Ook wordt er op dit moment veel onderzoek gedaan naar mogelijke opvangplekken voor dolfijnen in gevangenschap in zee, bijvoorbeeld bij het Griekse eiland Lipsi. 

Op dit moment zijn reisorganisaties onze grootste prioriteit; een vierde van alle kaartjes voor dolfinaria, worden verkocht door reisorganisaties. Als de reisbranche en toeristen dolfijnenattracties de rug toe keren, zijn we dus een grote stap dichterbij diervriendelijk toerisme.

Reisorganisaties schrappen dolfijnenattracties

Dolfijnen hebben de tijd mee. Steeds meer organisaties zien in dat deze dieren ongeschikt zijn voor een leven in gevangenschap. Zo gaven onlangs Booking.com, TripAdvisor en Virgin Holidays aan geen kaarten meer te verkopen voor dolfijnenattracties. 

Zo zegt Dermot Halpin, President Experiences & Rentals bij TripAdvisor: ‘Het bewijs dat experts ons hebben voorgelegd was overtuigend. Walvissen en dolfijnen lijden in gevangenschap, en we hopen een toekomst te zien waar ze leven zoals dat hoort – vrij en in het wild.’

Ook Managing Director van Virgin Holidays, Joe Thomson, laat van zich horen: ‘In plaats van het aanbieden van kaarten voor dolfijnenattracties, willen we klanten stimuleren om dolfijnen en walvissen op een verantwoorde manier in het wild te spotten. Daarnaast zullen we ons inzetten om opvangcentra voor walvissen en dolfijnen in gevangenschap te ondersteunen en te ontwikkelen.’

Wat jij kunt doen voor dolfijnen

Ook jij kunt, net als bovengenoemde reisorganisaties, bijdragen aan een beter leven voor dolfijnen. Hoe? We zetten een aantal tips op een rij:

  • Wees je ervan bewust dat je wordt misleid door dolfinaria en bedrijven die dolfijnenattracties aanbieden. Bezoek ze dus niet. 
  • Deel de boodschap met familie, vrienden en kennissen. Veel mensen zijn zich niet bewust achter het leed dat schuilt achter dolfijnenattracties. 
  • Kijk of er relevante, actuele petities lopen tegen reisorganisaties.
  • Mail bedrijven die dolfijnenattracties aanbieden met de vraag dit niet meer te doen. Hoe meer mensen van zich laten horen, hoe impact we samen kunnen creëren. 
  • Steun ons werk financieel; elk bedrag - groot of klein - zorgt ervoor dat we samen een einde kunnen maken aan het leed dieren wereldwijd, waaronder dolfijnen.
Zwemmende dolfijnen